Våra instruktörer är handplockade och kommer huvud­­sakligen från Runmarö. Dom är utvalda därför att dom delar seglarskolans mål och värderingar och för att dom har dokumenterad träning och framgång som seglare eller instruktörer sedan tidigare. De flesta är uppvuxna inom vår moderklubb Runmarö Yacht Club där vi har bedrivit seglarskola i över trettio år. Instruktörerna är mellan tjugo­fem och sexton år gamla. De ledande har varit huvud­ansvariga eller kurs­­ansvariga för seglarskolor under flera år.

Samtliga utbildas i 1:a hjälpen och HLR, genomgår Svenska Seglar­förbundets kurser "Segling Ledarskap Grund" och "Instruktör/Tränare Grön" eller dess tidigare motsvarigheter. Stockholms Jolleskolas grundare är verksam som föreläsare på Svenska Seglarförbundets ledarskaps- och instruktörskurser vilket borde vara bevis nog för att vi lägger stor vikt vid seglarskolans kvalitet.

Våra instruktörer utklädda till sjörövare

Vårt motiv

Passionerad och kvalificerad ledning

Seglarskolan drivs av familjen Appelgren i nära samarbete med Runmarö Yacht Club (RYC) och seglarskolans lokala värdar. Att driva seglarskola i Stockholm med omnejd har blivit en livsstil för familjen.

Vi brinner för segling

Vi driver Stockholms Jolleskola sedan år 2006 och tycker att segling är fantastiskt roligt. Seglingen erbjuder en så otroligt stor bredd av båtar, miljöer och sammanhang.  Det finns segeljollar, segelbrädor, flerskrovsbåtar, kölbåtar och segelfartyg i alla tänkbara storlekar och former. Det seglas på sjöar, i skärgårdar och på hav över hela jordklotet. Man kan segla lugnt och fint som avkoppling eller fort och vilt för att få en adrenalinkick. Man kan nöjessegla eller kappsegla. Vill man kappsegla så finns det sedan otroligt många olika tävlingsformer att välja mellan. Vi vill inte styra er till något särskilt av allt detta. Vårt mål är bara att sprida kunskap och glädje kring seglingen som sådan. Blir ni sedan bitna som vi, så är det jättekul! Vi lovar att göra vårt bästa.

Stockholms Skärgård - världens vackraste "klassrum"!

Det finns oändligt många fina platser att segla på över hela jorden. Men Stockholms skärgård är på många sätt helt unik med sin skönhet, storlek och variation. Vår skärgård är världens bästa plats för segling oavsett vilken typ av segling man väljer, men vi tycker att det är alldeles för få av alla de som bor i eller nära vår skärgård som har fått chansen. Så där har ni vår drivkraft till att arrangera seglarläger i Stockholms skärgård.

Certifierade av Svenska Seglarförbundet

Kvaliteten kan variera mycket mellan olika seglarskolor. SSF har därför ett kvalitets­säkringsprogram kallat "SSF Seglarskola" som vi verkligen stödjer fullt ut. Till och med så mycket att vi bidrar med föreläsare till seglarförbundets instruktörsutbildning.

Vår seglarskola tillhör de som blev certifierade först av alla. Formellt är det bara klubbar inom Svenska Seglarförbundet som kan bli certifierade. Därför är det vår del inom Runmarö Yacht Club som blivit certifierade, men det är operativt en och samma seglarskola.