Seglarskolans veckokurser pågår från kl. 09.00 till 15.00 måndag till fredag (utom midsommarveckan, vanligen vecka 25, då vi kör söndag till torsdag.)

Förberedelse

Det är viktigt att tänka litet extra på vad man tar med sig till en dag på seglarskolan. Involvera barn i den förberedelsen. Det finns ett antal saker som alla måste ha med sig (se nedan), men generellt kan man säga att man skall ha en beredskap för alla tänkbara väderlekar. En kall dag är det kallare på sjön, särskilt om det blåser och en varm solig dag på sjön ger en mycket stor dos solstrålar. En perfekt dag krävs det inte mycket, men varje dag kan bli perfekt om man är rätt klädd och utrustad. Tänk också på att meddela oss i god tid om det är något särkilt vi bör veta om er seglare, helst redan i anmälan, det är ett säkert sätt att få med det i instruktörernas elevlistor.

Hämtning av barn

Vi vill att ni hämtar era barn från seglarskolan på eftermiddagen, särskilt de yngre. Om de inte får gå hem själva så vill vi att ni meddelar oss det varje dag detta gäller.

Mobiltelefon

Vi tycker att barns mobiltelefon kan lämnas hemma. Den blir vanligen lätt förstörd av vatten och blir också liggande ensam i packningen på land. Instruktörerna har telefon och också föräldrarnas kontaktuppgifter.

Utrustning

Flytväst

Den är obligatorisk. I dessa sammanhang är en bekväm seglarväst utan krage att föredra. Den skall vara godkänd (EN 393 / EN ISO 12402-5 50N) och i bra skick och skall sitta på bra.  Då flythjälpen skiljer obetydligt mellan olika storlekar så är passformen viktigast. (Alla har en flytkraft av 50 Newton.) En för stor flytväst utan grenband glider man ur (nedåt). En skön flytväst bidrar till att göra båtlivet behagligt. För att öka tryggheten vill vi också att eleven har provat att bada med flytvästen innan seglarskoleveckan. Då vet de både hur det känns och att flytvästen fungerar.

Vattenflaska (fylld)

Som i all idrott behöver man vätska för att orka. Är det varmt så är det extra viktigt. Vattenflaskan skall seglarna också alltid ha med sig ombord i jollen när de seglar.

Matsäck, lunch och litet mellis

Sjön suger. Man rör sig mer än man tror och koncentration drar energi. Gott, rejält och något som funkar att äta under picknick-liknande förhållanden är bäst. Frukt som komplement och mellis är aldrig fel.

Regnställ

Regn kan komma plötsligt även dagar som börjar vackert. Dessutom kan det vara bra med regnbyxor i båten för många, eftersom man annars blir blöt i baken av stänk som kommit in i båten. Hellre ett hyfsat seglarställ än ett för enkelt regnställ. Detta behov underskattas inte sällan. Vatten kommer från alla håll ibland. Vi kan rekommendera ett besök på seglarbutiken OneDesignCenter.se i Saltsjö-Boo.

Mössa

Tag med mössa eller annan huvudbonad mot solen.

Solglasögon

Solglasögon är nödvändiga. Se till att de har ett bra UV-skydd.

Vattentåliga sandaler

utan strumpor är att föredra, för alla behöver kunna kliva i vattnet i samband med att vi sjösätter båtarna.

Stövlar

är bra många gånger om det är lite kyligt, men vattentåliga sandaler utan strumpor är det bästa alternativet de flesta dagarna. Gympadojor som tål väta kan vara ett alternativ, men de har ju svårare att torka. Man får inte segla barfota.

Torrt ombyte

Alla måste ha ett torrt ombyte med sig. Det finns många sätt att bli blöt på och ingen trivs med att frysa.

Varma kläder

De flesta dagar så är det minst ”ett lager kallare” på sjön än på land. Vind och vatten kyler. Det är som sagt aldrig kul att frysa.

Badkläder

Det blir ofta bad under rasterna under varma dagar.

Solskydd

Ta för vana att smörja in seglarna redan innan ni åker till seglarskolan. Använd mycket hög solskyddsfaktor (50) och gärna en vattenfast typ. Ta med påfyllning.

Märkning

Alla kläder och ägodelar skall vara märkta med namn. Fryspenna är ett bra tips. Då kan de komma till rätta. Tyvärr blir det kvar en del omärkta ägodelar varje vecka som måste kastas.

Packning

Packa kläder etc i en rymlig väska som kan stängas. Lär barn att allt som inte används skall hållas i den stängda väskan. Skicka med plastkassar att lägga våta saker i. (Glöm inte att vittja väskan då seglarna kommit hem...) Matsäcken lägger ni i en separat väska.