Flermansjollar av typen 2-krona

Båtar
Tvåkronor (flermansjolle)
Transport
Vi transporterar båten fram och tillbaka till er
Stockholms skärgård
Vi offererar pris
Få offert

Hyra Tvåkrona i Stockholms skärgård

Vi har en stor flotta flermansjollar av typen Tvåkrona som vi hyr ut till privatpersoner. Oavsett om du vill hyra segelbåten i några timmar, dagar eller veckor så går det att ordna.

Vi levererar båten hem till er brygga

För att göra er semester så njutbar som möjligt levererar vi Tvåkronan till er brygga och hämtar jollen när hyrestiden är över. Vid leverans går vi igenom hur jollen fungerar vad gäller rigg, segel, skot, centerbord, roder, flytvästar osv. och noterar gemensamt om någon detalj till äventyrs skulle ha en anmärkning, på samma sätt som när man hyr en bil. När hyrestiden är över görs en gemensam kontroll av segeljollen igen.

Vad kostar det att hyra segeljollen?

Hyrespriset beror på hur länge ni önskar hyra båten och hur långt från vår bas på Runmarö som ni befinner er. Kontakta oss för en offert. För att det skall vara meningsfullt måste ni naturligtvis kunna hantera en segeljolle, men skulle någon i sällskapet önska en privatlektion i segling i samband med leverans går även det att ordna förstås.

Om flermansjollen Tvåkrona

Tvåkrona är vår flermansjolle som vi huvudsakligen använder till äldre nybörjare (från 14 år) och fortsättare från 13 år samt när vi har kappseglingskurser, företagsseglingar och uthyrning. Eftersom det är en snabbare och tyngre båt ställer den litet större krav på besättningen än Optimistjollen. I Tvåkronan blir också samarbetet inom besättningen en viktig faktor. Tvåkronan är en rejäl, välseglande och beprövad seglarskolebåt. Det är en öppen centerbordsjolle för 2 – 3 personer. Vid utflyktssegling ryms det utan problem några barn till ombord. Båten är lättdriven och snabb (Den har SRS-tal 0,746). Det är vanligen seglarskolans fortsättnings- och kappseglingsgrupper som använder Tvåkronan på egen hand. Med en instruktör ombord är det också en utmärkt nybörjarbåt.

Tvåkronan är ritad av Erik Thorsell och byggs av Kronaboats AB i Sverige. Längden är 4,63 m, bredden 1,69 m, Krysstället är 10 kvm och kan revas. Båtens vikt är 160 kg och tar en besättning upp till 250 kg. Båten är osänkbar och självlänsande även när den ligger still.
Ett bevis på att det är en lyckad jolle är att klassen årligen samlas till SM någon stans i Sverige. De senaste åren med ett trettiotal båtar på startlinjen. Stockholms Jolleskola tycker att Tvåkronan erbjuder fantastiskt kul kappsegling och brukar själva delta på SM med utmärkt resultat. Stockholms Jolleskola har 14 st av de c:a 1400 st 2-kronor som byggts så här långt.

Tvåkronor rundar märke