Kunskap och träning ger trygghet och glädje!

De flesta har lärt sig att segla i en seglarskola som vår. Redan första veckan når man de grundläggande målen och klarar av att segla en jolle i snällt väder. Många har sedan inte någon egen möjlighet att träna på segling förrän nästa sommar då de går på seglarskolan igen. Då är det lite som med cykling eller skidåkning, man minns hur man gör, men man har inte blivit bättre bara för att man blivit ett år äldre. Däremot så har man mognat och kan ännu bättre förstå hur allt hänger ihop med båt, vatten, segel, väder och vind. Då är det kul att bli utmanad av nya mål och kunskaper.

Olika fort i olika åldrar

De yngre seglarna brukar behöva två år i Nybörjargruppen för att sedan kunna gå vidare till Fortsättningsgruppen. Beroende på fysisk storlek och intresse går man kanske vidare till flermansjollen Tvåkrona. Det vanliga är att vi blandar segling i en- och flermansjollar beroende på väder och vind. Optimistjolle är trots allt en kappseglingsklass där världstoppen är 14-15 år gamla, är 150-170 cm långa och väger upp till 60 kg...

Ständigt nya utmaningar

För att utvecklas och känna sig trygg i alla lägen krävs det träning. Jolleskolan utmanar hela tiden sina elever att gå vidare och klara fler och svårare uppgifter. I de större Tvåkronorna är det större krafter och man måste samarbeta med resten av besättningen för att lyckas. Redan där har man en stor utmaning och stor tillfredställelse när man börjar känna kontroll. I fortsättningskursen ser vi till att seglarna behärskar sjövettsreglerna, väjningsregler, man-överbord-övningar och lite sjökortskunskap.

Lite statistik

På Runmarö, där vi i klubben drivit seglarskola i sedan 1992, brukar 50% av våra elever ha gått i seglarskolan i tre år eller mer. 20% har gått i fem år eller mer! Eleverna är mellan 8 och 18 år och i genomsnitt 12 år gamla.

Kappsegling

Även om kappseglingsmomentet finns med lite grann redan från första början för att hjälpa seglarna att förstå vad som fungerar bäst, så är det först när de behärskar seglingstekniken och båten bra, som det är meningsfullt att lägga fokus på kappsegling. Efter vanligen två år i Fortsättningskursen ger man sig in i Kappseglingsgruppen. Då använder vi antingen Tvåkronor eller enmansbåten Laser där vi anpassat segelstorlek efter seglarnas vikt.

Stockholms Jolleskola vill gärna lotsa in era ungdomar till den underbar seglingsvärlden! En härlig sport i en härlig skärgård !